Jak správně chodit na vysokých podpatcích

Vysoké podpatky prodlužují nohy, dodávají eleganci, ženskost i sebevědomí a hlavně jsou sexy. Ovšem zatímco tajné super agentky z hollywoodských filmů na jehlách klidně dopadají zloduchy, my v nich máme leckdy problém překonat dlažbu z kočičích hlav, doběhnout tramvaj, nebo se na nich prostě běžně pohybovat. Připravili jsme pro vás malý manuál, jak velké podpatky hravě zvládnout!

Výběr bot je základ

Než se zaměříte na samotné převýšení, soustřeďte se na výběr botky jako takové. Bota musí mít správnou šířku i výšku. Mělo by to být samozřejmostí u každé obuvi, kterou si kupujete, ale často si myslíme, že je nutné kráse něco obětovat. Nikoliv – střevíček vám musí padnout jako ulitý, u vysokých podpatků je to ještě mnohem důležitější než u plochých podrážek.

Pokud jste v chození na vysoké noze začátečnicí, zvolte raději bytelnější typy, které pevně obepínají nohu materiálem, drží kotník na místě silnějšími pásky apod. Pantoflíčky nebo subtilnější sandálky si raději dopřejte až tehdy, kdy si budete naprosto jistá v kramflecích.

Boty pečlivě vyzkoušejte

Zkoušení bot si naplánujte na takovou dobu, kterou byste v nich obvykle trávila – v průběhu dne totiž noha natéká a je lepší s tím počítat už předem. V testovaných střevících se nebojte procházet sem a tam, přenášejte váhu a bude-li to nutné, nechte si nákup rozležet v hlavě i nohách do druhého dne, kdy si boty opět vyzkoušíte.

Nemá valného smyslu se vyvyšovat postupně a zahajovat trénink s podpatky nižšími než pět centimetrů, protože v nich se pohybujete úplně stejným způsobem, jako bez nich. Začněte se zvýšením 6–10 centimetrů, které vás teprve naučí něco nového. První krůčky nacvičujte doma, získáte tak jistotu a alespoň nové boty trochu rozchodíte.

Tréning dělá mistra

Nejlepší povrch na podpatkový dril je třeba linoleum, na které bota přilne, naopak nelze doporučit koberec nebo beton či sklo. Důležité je hlavně správné držení těla:

  • Vyrovnejte se v ramenou jako byste spolkla pravítko a zasaďte lopatky dolů, odlehčíte tak pánev i nohy.
  • Nekrčte kolena, ale snažte se napjatými lýtky spíš lehce pohupovat.
  • Nohy pokládejte přirozeně před sebe, jako byste šla po rovné čáře, nemá cenu končetiny přehnaně křížit, jako to dělají herečky či modelky.
  • Při chůzi propínejte prsty u nohou a váhu postupně přenášejte ze špiček na bříška chodidel a až teprve potom na paty.
  • Čím nižší podpatek jste si pořídila, tím více si můžete dovolit přenést část váhy vzadu na patu.

Na chůzi v jiném sklonu ale můžete připravit i své svaly, chodidla a prsty. Ve volných chvílích propínejte lýtka, chodidla i špičky, kružte kotníky, cvičte také s prsty, střídavě je pokrčujte a natahujte nebo se je snažte roztáhnout co nejvíce od sebe. Posilujte i zádové svalstvo a občas si doslova a do písmene položte nohy na stůl či prostě nahoru – zkrátka je umístěte výše než zbytek těla.

Pár triků na závěr

Než vyrazíte do ulic, máme pro vás ještě pár malých, ale užitečných triků:

Zároveň s novými lodičkami si kupte také gelové nebo pěnové vložky do špičky i pod patu, které vám chůzi značně zpříjemní. Před kovovými či plastovými patníčky na podpatku dávejte vždy přednost gumovým, které nepodkluzují. Pokud jimi vaše vytoužená bota nedisponuje, nechte si je v opravně obuvi vyměnit.

A jak vyzrát na kluzké povrchy jako je třeba mramor nebo sklo?

Mezi tajné vychytávky patří potření podrážek a podpatku kalafunou, kterou seženete v drogerii. Nanáší se na žíně smyčců strunových nástrojů pro zvýšení třecího odporu – což můžete využít i vy při chůzi v příliš hladkém terénu.